Pieśń stanowiła ostrzeżenie dla osób uważanych za zdrajców i kolaborantów w kontekście pewnego społecznego lub politycznego kontekstu.
Piosenka zaczyna się od opisu czerwonego jabłuszka, które jest przekrojone na krzyż. Jest to metafora sytuacji skomplikowanej i potencjalnie niebezpiecznej. Adresat, prawdopodobnie przedstawiany jako żandarm, patrzy krzywo na osobę śpiewającą, co sugeruje niechęć lub wrogość ze strony osoby reprezentującej władzę.
Następnie pojawiają się zwrotki odnoszące się do gęsi, kaczek i złapania dziewczyny. To może być symboliczne przedstawienie tego, że ci, którzy kolaborują lub współpracują z opresyjnym reżimem, w końcu będą ścigani i ukarani.
W dalszej części wiersza mówi się o góralu, sugerując, że nawet osoby, które wydają swoich sojuszników w zamian za korzyści, mogą być również ukarane. Jest tu element ironii, że osoba, która wydaje, również może zostać zdradzona.
Ogólnie rzecz biorąc, pieśń wydaje się być wyrazem sprzeciwu wobec zdrady, współpracy z opresyjnymi siłami lub kolaboracji. Wykorzystuje ona obrazy ludowe, takie jak gęsi, kaczki czy górale, aby przekazać przestrogi dla tych, którzy łamią lojalność i współpracują z wrogiem.
Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż
Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz?
Gęsi za wodą, kaczki za wodą
uciekaj dziewczyno, bo Cię pobodą
ja Ci buzi dam, ty mi buzi dasz
ja Cię nie wydam, ty mnie nie wydasz
Mazurek, mazureczek, oberek, obereczek
Kujawiak, kujawiaczek
Chodźże Maryś, chodźże, chodź, chodź
Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy
Tę dziewczynę kocham, co ma czarne oczy
Czerwone Jabłuszko