Orawa, Orawa na Orawie ława
ktorendy chodzali, ktorendy chodzali
Orawcy do prawa
Wtorendy chodzali, wtorendy chodzali
Orawcy do prawa
Orawa się żeni biere z sobą Luptów
A my od Orawy, a my od Orawy
Do Luptowa cup, cup
Lipnica, Lipnica to pikne miastecko
Napośród Lipnicy, napośród Lipnicy
Wychłodzi słonecko
Pobrano z www.weselicho.net
Wołają się góry niech lecą kamienie
A jo i tak będę, a jo i tak będę
Chodził ku dziewcynie
Dziewcyno, dziewcyno choć ze mną na pańskie
Na Orawski zomek, na Orawski zomek
Sadzić majeronek
Nie zeńde, nie zeńde z tego Piekielnika
Póki nie wychowom, póki nie wychowom
Syna na zbójnika
Dziadek społ dziadek społ a babka nie spała
Bo dziadek nie wiedzioł, bo dziadek nie wiedzioł
Czego babka chciała
Jet to ludowa pieśń tradycyjna, która opowiada o życiu i obyczajach ludności z regionu Orawa, będącego częścią historycznej krainy na terenie dzisiejszej Słowacji i Polski.
-
Orawa, Orawa na Orawie ława. Orawa jest nazwą regionu, który wraz z Orawą (rzeką) jest częścią kulturowo bogatego obszaru, gdzie zamieszkują górale. "Ława" może odnosić się do terenu lub obszaru, na którym ludzie się gromadzą.
-
Ktorendy chodzali, ktorendy chodzali, Orawcy do prawa. Wiersze te mogą odnosić się do zwyczajów i obyczajów ludności orawskiej, która zbierała się na targach lub spotkaniach społecznych, być może w celu omówienia spraw prawnych lub rozwiązywania konfliktów.
-
Orawa się żeni biere z sobą Luptów, A my od Orawy, a my od Orawy, Do Luptowa cup, cup. Tekst ten może opowiadać o zawieraniu małżeństw między rodzinami z Orawy a Luptowem, być może sąsiadującym regionem lub wsią. "Cup, cup" może być dźwiękiem, którym śpiewacy w pieśniach ludowych oddają radość lub entuzjazm.
-
Lipnica, Lipnica to pikne miastecko, Napośród Lipnicy, napośród Lipnicy, Wychłodzi słonecko. Wzmianka o Lipnicy sugeruje, że jest to kolejne miasteczko w regionie, które jest również doceniane za swoje piękno i urok. "Wychłodzi słonecko" może oznaczać, że w Lipnicy słońce jest szczególnie przyjemne i przyjazne.
-
Wołają się góry niech lecą kamienie, A jo i tak będę, a jo i tak będę, Chodził ku dziewcynie. Ten werset odnosi się prawdopodobnie do trudności związanych z pokonywaniem przeszkód, aby dotrzeć do ukochanej. Mówi o determinacji mężczyzny ("a jo i tak będę"), aby pokonać wszelkie przeszkody, nawet jeśli góry same miałyby się poruszać.
-
Dziewcyno, dziewcyno choć ze mną na pańskie, Na Orawski zomek, na Orawski zomek, Sadzić majeronek. Ten wiersz może opowiadać o romantycznych aspiracjach mężczyzny, który proponuje dziewczynie wspólne spędzenie czasu na zamku Orawskim, sadząc majeranek, co może być symbolem nadziei na wspólne życie.
-
Nie zeńde, nie zeńde z tego Piekielnika, Póki nie wychowom, póki nie wychowom, Syna na zbójnika. Piekielnik może być określeniem na niebezpieczne, dzikie miejsce lub obszar, gdzie nie chcieliby wychowywać syna na złoczyńcę. Wiersz ten może odnosić się do życzenia, żeby syn nie został przestępcą.
-
Dziadek społ dziadek społ a babka nie spała, Bo dziadek nie wiedzioł, bo dziadek nie wiedzioł, Czego babka chciała. Ten wiersz może opowiadać o komunikacyjnych trudnościach między starszymi członkami rodziny, której efektem jest brak zrozumienia potrzeb drugiej osoby, co prowadzi do braku snu u babki. Jednak interpretacja może być bardziej symboliczna, sugerując niezrozumienie lub niezgoda między pokoleniami.
Całość tekstu odzwierciedla bogactwo kultury i tradycji regionu Orawy, ukazując życie społeczności, ich obyczaje, relacje międzyludzkie i troski życiowe.