Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmioła
Siano, siano, siano musi być
Jak nie ma siana, nie ma kochania, siano musi być
Jak nie ma siana, nie ma kochania, siano musi być
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmioła
Żona, żona, żona musi być
Jak nie ma żony, to chłop stracony, żona musi być
Jak nie ma żony, to chłop stracony, żona musi być
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Mężuś, mężuś, mężuś musi być.
Jak nie ma mężusia, to nie ma Wojtusia.
Mężuś musi być!
Jak nie ma mężusia, to nie ma Wojtusia.
Mężuś musi być!
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Dziecko, dziecko, dziecko musi być.
Jak nie ma dziecka, pomoc sąsiedzka.
Dziecko musi być!
Jak nie ma dziecka, pomoc sąsiedzka.
Dziecko musi być!
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Mleko, mleko, mleko musi być.
Jak nie ma mleka, dziecko się wścieka.
Mleko musi być!
Jak nie ma mleka, dziecko się wścieka.
Mleko musi być!
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Piwo, piwo, piwo musi być.
Jak nie ma piwa, głowa się nie kiwa.
Piwo musi być!
Jak nie ma piwa, głowa się nie kiwa.
Piwo musi być!
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Pepsi, pepsi, pepsi musi być.
Jak nie ma pepsi, w głowie się pieprzy.
Pepsi musi być!
Jak nie ma pepsi, w głowie się pieprzy.
Pepsi musi być!
Przy piecu stoła, klupniołki grzoła
A on ją majt, majt, majt, a ona się śmiała
Wódzia, wódzia,
wódzia musi być.
Jak nie ma wódki, rozum jest krótki.
Wódzia musi być!
Jak nie ma wódki, rozum jest krótki.
Wódzia musi być!
Jest to tradycyjna piosenka ludowa, która opowiada o życiu wiejskim i pewnych konwencjach oraz oczekiwaniach społecznych wobec życia rodzinnego.
-
"Przy piecu stoła, klupniołki grzoła" - Obrazuje scenę życia wiejskiego, gdzie wokół pieca lub stołu zbierają się członkowie rodziny.
-
"A on ją majt, majt, majt, a ona się śmioła" - Opisuje typowy obrazek życia rodzinnego, gdzie mężczyzna, być może mąż, przytula lub drażni swoją partnerkę, co wywołuje u niej uśmiech.
-
"Siano, siano, siano musi być" - Ten wers ma pewną wymowę symboliczną. "Siano" może odnosić się do podstawowych potrzeb życiowych, dobra materialnego, które jest niezbędne do przeżycia. Może także symbolizować stabilność i bezpieczeństwo w życiu.
-
"Jak nie ma siana, nie ma kochania, siano musi być" - Wyraża przekonanie, że aby było szczęście i harmonia w rodzinie, niezbędne jest spełnienie podstawowych potrzeb materialnych. Odnosi się to do przekonania, że brak stabilności finansowej może prowadzić do problemów w związku.
-
"Żona, żona, żona musi być" - Podobnie jak w poprzednim wersie, ten fragment może być interpretowany jako wyraz tradycyjnych norm społecznych, które nakładają obowiązek na mężczyznę posiadania żony. Żona jest tu uznawana za nieodłączny element życia rodzinnego i stabilności społecznej.
-
"Jak nie ma żony, to chłop stracony, żona musi być" - Wyraża przekonanie, że mężczyzna potrzebuje żony do pełnego spełnienia się i bycia pełnoprawnym członkiem społeczeństwa wiejskiego. Brak żony jest tu uznawany za coś, co prowadzi do nieszczęścia lub niepowodzenia.
-
"Mężuś, mężuś, mężuś musi być. Jak nie ma mężusia, to nie ma Wojtusia. Mężuś musi być!" - Wyraża tradycyjne przekonanie, że mężczyzna, jako mąż i głowa rodziny, jest niezbędny do pełnego funkcjonowania gospodarstwa domowego. Brak męża jest tu postrzegany jako brak stabilności i przynosi nieszczęście.
-
Tekst kontynuuje się z podobnymi wersami dotyczącymi dzieci, mleka, piwa, Pepsi, wódki, gdzie każdy element jest postrzegany jako niezbędny do harmonijnego funkcjonowania życia codziennego.
-
Piosenka lub wiersz wykorzystuje proste powtórzenia, co podkreśla jego tradycyjny, ludowy charakter i rymy, które nadają mu rytm i łatwość w śpiewaniu lub recytowaniu.
-
Wersy zawierają również humorystyczne i ironiczne odniesienia, szczególnie w kontekście piwa, Pepsi i wódki, gdzie potrzeby alkoholowe są porównywane do codziennych potrzeb życiowych.
-
Ostateczny wers "Jak nie ma wódki, rozum jest krótki. Wódzia musi być!" - wyraża przekonanie, że alkohol jest niezbędny dla zdrowego rozsądku i dobrze funkcjonującego umysłu, co może być odczytywane jako ironiczny komentarz na temat konsumpcji alkoholu w społeczeństwie wiejskim.
Tekst ten odzwierciedla pewne tradycyjne społeczne normy i oczekiwania wobec życia rodzinnego, charakterystyczne dla życia wiejskiego. Podkreśla również wagę stabilności materialnej oraz roli, jaką odgrywają w niej zarówno kobieta, jak i mężczyzna.