Playlista
Boże Coś Polskę

Boże Coś Polskę

Pieśń Patriotyczna

0 Nagrań
10 Odsłuchań

"Boże, coś Polskę" to jedna z najważniejszych polskich pieśni patriotycznych, która odgrywała ogromną rolę w kształtowaniu świadomości narodowej Polaków, zwłaszcza w okresach zaborów i walki o niepodległość. Utwór ten, ze względu na swoje silne odniesienia do wiary, nadziei i wolności, stał się hymnem modlitewnym narodu polskiego. Pieśń była symbolem oporu wobec ucisku, a także wyrazem tęsknoty za wolną i suwerenną Polską.

Geneza pieśni "Boże, coś Polskę" związana jest z trudnymi czasami zaborów, kiedy to Polska, po trzecim rozbiorze w 1795 roku, zniknęła z mapy Europy. Naród polski, pozbawiony swojego państwa, był zmuszony walczyć o przetrwanie swojej tożsamości, kultury i języka. Okres zaborów to czas wielu powstań narodowych, takich jak powstanie listopadowe (1830-1831) i powstanie styczniowe (1863-1864), podczas których pieśni patriotyczne odgrywały kluczową rolę w mobilizowaniu narodu do oporu.

W kontekście tych wydarzeń "Boże, coś Polskę" stała się modlitwą o wolność, której treść odzwierciedlała nadzieje Polaków na odzyskanie niepodległości i ochronę przed uciskiem zaborców. Wersy pieśni wyrażały zarówno głęboką wiarę w Bożą opiekę, jak i wierność narodowym ideałom.

Autorem oryginalnego tekstu pieśni jest Alojzy Feliński (1771–1820), poeta, dramatopisarz, pedagog i działacz polityczny, urodzony na Lubelszczyźnie. Feliński był związany z warszawskim środowiskiem kulturalnym oraz z kręgiem intelektualistów, którzy próbowali na nowo zdefiniować narodową tożsamość w kontekście zaborów.

Tekst "Boże, coś Polskę" pierwotnie został napisany w 1816 roku na zamówienie cara Aleksandra I, który po Kongresie Wiedeńskim przywrócił na mapę Europy Królestwo Polskie (tzw. Królestwo Kongresowe). Utwór miał być hymnem dziękczynnym, a jego pierwotny tytuł brzmiał "Hymn na rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego". W pierwszej wersji tekstu pieśń była hołdem dla cara Aleksandra I, który uważany był za protektora i obrońcę nowo utworzonego Królestwa Polskiego.

W oryginalnej wersji utworu Felińskiego, w pierwszych wersach tekstu zawarto odniesienie do łaski Bożej, która ochroniła Polskę przed dalszymi cierpieniami, oraz do wdzięczności wobec cara. Jeden z kluczowych wersów brzmiał: "Naszego króla zachowaj nam, Panie", odnosząc się do cara Aleksandra I.

Melodia do pieśni została skomponowana przez Jana Nepomucena Kaszewskiego, polskiego kompozytora i dyrygenta, znanego z twórczości związanej z muzyką religijną i patriotyczną. Jego muzyka, w połączeniu z tekstem Felińskiego, stworzyła hymn, który zyskał wielką popularność wśród Polaków, zwłaszcza w środowiskach kościelnych.

Chociaż pierwotnie pieśń była hymnem pochwalnym na cześć cara Aleksandra I, sytuacja polityczna szybko uległa zmianie. Nadzieje Polaków na autonomię i większą suwerenność pod panowaniem rosyjskim okazały się złudne. Rosyjskie represje wobec polskiego społeczeństwa narastały, a Królestwo Polskie straciło wiele z obiecanych swobód.

Po wybuchu powstania listopadowego w 1830 roku, a szczególnie po jego upadku, treść pieśni uległa zmianie, odzwierciedlając nowe realia polityczne i nastroje społeczne. Wers "Naszego króla zachowaj nam, Panie" został zastąpiony innymi słowami, które bardziej odpowiadały uczuciom Polaków dążących do niepodległości. W kolejnych dekadach, w zależności od potrzeb politycznych i społecznych, zmieniano fragmenty tekstu, a pieśń stawała się hymnem modlitewnym o wolność dla narodu polskiego.

Najważniejszą zmianą, która nastąpiła w drugiej połowie XIX wieku, było zastąpienie wersu o królu modlitwą: "Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie", co doskonale wyrażało tęsknotę Polaków za niepodległością.

W okresie zaborów (1795–1918) "Boże, coś Polskę" stała się jedną z najważniejszych pieśni patriotycznych. Była śpiewana podczas uroczystości kościelnych i patriotycznych, zwłaszcza w rocznice narodowych powstań i innych wydarzeń historycznych. Ze względu na swój religijny charakter, pieśń miała szczególne znaczenie w Kościele katolickim, który w tym czasie odgrywał kluczową rolę w podtrzymywaniu narodowej tożsamości.

Pieśń ta była często śpiewana w kościołach podczas mszy za ojczyznę, a także podczas manifestacji patriotycznych, takich jak obchody rocznic powstań narodowych. Dzięki swojej prostocie i modlitewnemu charakterowi utwór zyskał szeroką popularność wśród różnych warstw społeczeństwa, zarówno w miastach, jak i na wsiach.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, "Boże, coś Polskę" nadal pozostawała ważnym elementem kultury narodowej. W okresie II Rzeczypospolitej pieśń była śpiewana podczas uroczystości państwowych, szczególnie w kontekście rocznic uchwalenia Konstytucji 3 Maja oraz innych świąt narodowych.

W trakcie II wojny światowej pieśń "Boże, coś Polskę" pełniła funkcję hymnu modlitewnego, dodając otuchy walczącym Polakom, zarówno w kraju, jak i na emigracji. Była śpiewana przez żołnierzy, partyzantów i ludność cywilną, jako wyraz nadziei na wolność i zakończenie okupacji.

W okresie Polski Ludowej, gdy władze komunistyczne starały się marginalizować symbole religijne i patriotyczne, pieśń była często wykonywana podczas niezależnych uroczystości kościelnych i patriotycznych, zwłaszcza w okresie prześladowań Kościoła katolickiego.

Współcześnie "Boże, coś Polskę" jest śpiewana podczas wielu uroczystości religijnych i patriotycznych. Pieśń nadal odgrywa ważną rolę w podtrzymywaniu polskiej tradycji patriotycznej, a jej wersje z frazami "Ojczyznę wolną pobłogosław, Panie" bądź "Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie" odzwierciedlają różne momenty historyczne i nastroje społeczne.

"Boże, coś Polskę" jest utworem, który łączy w sobie elementy religijne i patriotyczne, będąc wyrazem zarówno modlitwy o ochronę narodu, jak i dążenia do wolności. Geneza pieśni sięga początku XIX wieku, jednak jej symboliczne znaczenie ewoluowało wraz z historią Polski, dostosowując się do zmieniających się realiów politycznych. Pieśń ta odgrywała kluczową rolę w podtrzymywaniu ducha narodowego podczas zaborów, w czasie walk o niepodległość oraz w trudnych latach okupacji i PRL. Dziś nadal jest jednym z najważniejszych utworów w polskim kanonie pieśni patriotycznych.

Boże coś Polskę przez tak liczne wieki
Otaczał blaskiem potęgi i chwały
Coś ją osłaniał tarczą swej opieki
Od nieszczęść, które przygnębić ją miały
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie
Ojczyźnie wolność, racz nam wrócić, Panie

Ty, któryś potem tknięty jej upadkiem
Walczących wspierał za najświętszą sprawę
I chcąc świat cały mieć jej męstwa świadkiem
W nieszczęściach samych pomnażał ich sławę
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Wróć naszej Polsce świetność starożytną
Użyźniaj pola, spustoszone łany
Niech szczęście, spokój na nowo zakwitną
Poprzestań kary, Boże zagniewany
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Boże, którego ramię sprawiedliwe
Żelazne berła władców świata kruszy
Zniwecz tych wrogów zamiary szkodliwe
Obudź nadzieję w biednej naszej duszy
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Boże najświętszy, przez Twe wielkie cudy
Oddalaj od nas klęski, mordy boju
Połącz wolności węzłem Twoje ludy
Pod jedno berło Anioła Pokoju
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Boże najświętszy, od którego woli
Istnienie świata całego zależy
Wyrwij lud Polski z tyranów niewoli
Wspieraj zamiary wytrwałej młodzieży
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Boże Najświętszy przez Chrystusa rany
Świeć wiekuiście, nad braćmi zmarłymi
Spojrzyj na lud Twój niewolą znękany
Przyjmij ofiary synów Polskiej ziemi
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Gdy naród polski dzisiaj we łzach tonie
Za naszych braci poległych błagamy
By ich męczeństwem uwieńczone skronie
Nam do wolności otworzyły bramy
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Niedawno wolność zabrał z polskiej ziemi
A łez krwi naszej popłynęły rzeki
Jakże to musi być okropnie z tymi
Którym ojczyznę zabierasz na wieki
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

Jedno Twe słowo o wielki nasz Panie
Z prochów nas podnieść znowu będzie zdolne
A gdy zasłużym na Twe ukaranie
Obróć nas w prochy, ale prochy wolne
Przed Twe ołtarze zanosim błaganie

„Boże, coś Polskę” to wyjątkowa pieśń patriotyczna, która odzwierciedla dramatyczne losy narodu polskiego w czasach zaborów i walki o niepodległość. W swojej formie stanowi modlitwę, skierowaną do Boga, w której autor – w imieniu narodu – prosi o wsparcie, ochronę i przywrócenie wolności. Pieśń głęboko zakorzeniona jest w religii katolickiej, co podkreśla nierozerwalny związek wiary i patriotyzmu w polskiej tradycji. Składa się z szeregu błagań i refleksji nad historią Polski, w tym nad jej utraconą chwałą, zniszczeniami i nadzieją na odrodzenie.

W pierwszej zwrotce pieśni przedstawiony jest obraz Polski, która przez wieki była otaczana „blaskiem potęgi i chwały”. Autor przypomina, że Polska w przeszłości była potężnym i dumnym krajem, który dzięki Bożej opiece przetrwał wiele trudnych chwil. Słowa te nawiązują do chwalebnej przeszłości kraju, kiedy to Rzeczpospolita była jednym z największych i najbardziej wpływowych państw Europy. Pieśń wyraża tęsknotę za dawną potęgą i jednocześnie prosi o jej przywrócenie.

Słowa „Przed Twe ołtarze zanosim błaganie, Ojczyźnie wolność, racz nam wrócić, Panie” stanowią refren, który powtarza się w pieśni. Refren ten jest centralnym punktem pieśni i wyraża najważniejszą prośbę – przywrócenie wolności narodowi, który w momencie powstania utworu był pod zaborami. Jest to wyraz desperacji i nadziei, a także modlitwa o wyzwolenie spod władzy obcych mocarstw.

W drugiej zwrotce autor wspomina Boże wsparcie, jakie Polacy otrzymali podczas trudnych czasów walki o „najświętszą sprawę”, czyli niepodległość. Zawiera to element teologiczny – idea, że cierpienia, których doświadczali Polacy, miały duchowe znaczenie i były świadectwem ich męstwa, znanego na cały świat. To, że „w nieszczęściach samych pomnażał ich sławę” sugeruje, że nawet w klęskach Polacy byli wzmacniani i ich walka była sprawiedliwa. Znosi to przekonanie, że naród jest opuszczony przez Boga, podkreślając, że cierpienia mogą przyczyniać się do umocnienia ducha narodowego i do zdobycia nieśmiertelnej sławy.

W kolejnych zwrotkach pieśń zyskuje jeszcze głębszy wymiar modlitewny. Po raz kolejny podkreślona jest potrzeba odrodzenia Polski, nie tylko poprzez przywrócenie wolności, ale także „świetności starożytnej” – czyli dawnych czasów wielkości i potęgi. Autor błaga Boga, aby przestał karać Polskę i przywrócił jej dobrobyt, plony i pokój. Ten fragment jest wyrazem nadziei na odrodzenie gospodarcze i duchowe, na zakończenie kar za grzechy przeszłości oraz na przyszłość wypełnioną pokojem.

Zwrotka "Użyźniaj pola, spustoszone łany, niech szczęście, spokój na nowo zakwitną" odnosi się bezpośrednio do zniszczeń, jakie przyniosły zaborcy i wojny. Ziemia, która niegdyś była żyzna, została spustoszona przez działania zaborców i wojny, a Polacy żyli w ubóstwie. To także metaforyczne odniesienie do nadziei na duchowe odrodzenie, które przyniesie Polsce dobrobyt i spokój.

W czwartej zwrotce, autor prosi Boga o interwencję w bieżących konfliktach. Wersy te podkreślają, że Bóg jest jedynym sprawiedliwym sędzią, który może zniweczyć zamiary „wrogów szkodliwych”. Naród, pełen nadziei, ufa, że Boża interwencja pomoże przezwyciężyć trudności i obudzi nadzieję w „biednej duszy” Polaków. Modlitwa o ochronę przed wrogami, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, odzwierciedla realne zagrożenia, jakie istniały w czasie zaborów, kiedy Polska była atakowana przez trzy mocarstwa.

Piąta zwrotka przenosi modlitwę na poziom bardziej uniwersalny, zawierając pragnienie zjednoczenia ludów w pokoju. Autor prosi Boga, aby połączył „wolności węzłem” narody, co można interpretować jako apel o międzynarodowy pokój i wzajemne porozumienie. Polska, jako naród walczący o wolność, pragnie, aby inne narody również żyły w pokoju i były połączone pod „berłem Anioła Pokoju”. W kontekście historycznym jest to apel o solidarność międzynarodową i wsparcie innych narodów w walce o wolność.

W kolejnych zwrotkach autor zwraca się do Boga z prośbą o opiekę nad poległymi w walce o niepodległość. Jest to hołd złożony tym, którzy oddali swoje życie za ojczyznę, z nadzieją, że ich męczeństwo otworzy drogę do wolności. Słowa te oddają głęboki szacunek dla ofiary życia złożonej w walce za ojczyznę. Równocześnie pojawia się prośba o wsparcie „wytrwałej młodzieży”, która kontynuuje tę walkę, co podkreśla wagę kolejnych pokoleń w dążeniu do niepodległości.

Ostatnie wersy pieśni są wyrazem wielkiej wiary w Bożą moc. Autor wyraża głębokie przekonanie, że jedno słowo Boga może „z prochów podnieść” naród. Jest to modlitwa pełna nadziei na ostateczne wybawienie, jednak jednocześnie autor zdaje sobie sprawę, że jeśli naród zasłuży na karę, lepiej być „prochem wolnym” niż żyć w zniewoleniu.

Refren, który powtarza się w każdej zwrotce, podkreśla główny cel pieśni – błaganie o wolność dla ojczyzny. „Przed Twe ołtarze zanosim błaganie, Ojczyźnie wolność, racz nam wrócić, Panie” to wyraz bezradności narodu wobec przemożnych sił zaborczych oraz wiary w Boską interwencję. Powtarzanie tego refrenu potęguje emocjonalny ładunek pieśni i nadaje jej charakter modlitwy.

„Boże, coś Polskę” to modlitewna pieśń patriotyczna, która w każdym wersie wyraża głębokie pragnienie Polaków odzyskania wolności, przywrócenia dawnej potęgi i pokoju. Jest to utwór o ogromnym ładunku emocjonalnym, który odzwierciedla zarówno ból i cierpienie narodu pod zaborami, jak i wiarę w Bożą opiekę i ostateczne wyzwolenie. Pieśń ta była ważnym elementem polskiej tożsamości narodowej przez wiele pokoleń, stanowiąc nie tylko modlitwę, ale także hymn nadziei i wytrwałości w dążeniu do wolności.

Ładowanie piosenki
Nie wykryto kamery

Boże Coś Polskę

Mikrofon:

Trwa zapisywanie Twojego nagrania...

Ustawienia zapisu

Głośność nagrania:
Głośność piosenki:
Głośność melodii:
Synchronizacja wokalu:
milisekund
1000 milisekund = 1 sekunda
Kliknij ikonkę Play po lewej stronie playera, żeby sprawdzić jak zmiany wpłynęły na Twoje nagranie
-/-
Piosenka:
Melodia:

Playlista dostępna tylko dla użytkowników, którzy posiadają konto STAR.

Playlista

Bóg się rodzi ( nowa wersja )

Bóg się rodzi ( nowa wersja )

Kolęda

Skrzypi wóz

Skrzypi wóz

Pastorałka

Gdy się Chrystus rodzi ( nowa wersja )

Gdy się Chrystus rodzi ( nowa wersja )

Kolęda

Nowy rok bieży

Nowy rok bieży

Pastorałka

O Gwiazdo Betlejemska

O Gwiazdo Betlejemska

Pastorałka

Nabożna I Święta Żona

Nabożna I Święta Żona

Kolęda

Lulajże Jezuniu ( nowa wersja )

Lulajże Jezuniu ( nowa wersja )

Kolęda

Ofiaruję Tobie Panie mój

Ofiaruję Tobie Panie mój

Piosenka Religijna

Idzie hyr

Idzie hyr

Pastorałka

Przywitaj Boga

Przywitaj Boga

Pastorałka

Twoja playlista 0

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.