Maria Meyer
Maria Meyer (ur. 1958 w Olsztynie) jest uznawaną za jedną z najwybitniejszych polskich aktorek teatralnych i musicalowych, a także artystką kabaretową i wokalistką. Jej kariera, trwająca ponad cztery dekady, obejmuje szerokie spektrum działalności artystycznej: od scen dramatycznych, przez musicale, aż po koncerty i występy kabaretowe. Maria Meyer zadebiutowała w 1977 roku na deskach Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. W czasie swojej pracy w tym teatrze zagrała wiele pamiętnych ról, takich jak Bianka w Białym małżeństwie Tadeusza Różewicza, Inez w Zielonym Gilu Tirso de Moliny czy Klara w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry. W 1981 roku odniosła pierwszy wielki sukces, wygrywając Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W 1983 roku Meyer przeniosła się do Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Na tamtejszej scenie wcieliła się w wyraziste role, takie jak Albertynka w Operetce Witolda Gombrowicza, Ofelia w Hamlecie Williama Szekspira czy Szimena w Cydzie Pierre’a Corneille’a. Rok 1985 przyniósł gościnny występ w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, gdzie zagrała Gizelę w musicalu Huśtawka Cy Colemana. To właśnie z tą sceną Meyer związała się etatowo w 1988 roku, stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych aktorek w repertuarze musicalowym. Jej kreacje łączyły w sobie liryzm, dramatyzm i wirtuozerię wokalną. Do najważniejszych ról w Teatrze Rozrywki należą: Evita w Evicie Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice’a, Maria Magdalena w Jesus Christ Superstar, Aldonza-Dulcinea w Człowieku z La Manchy, Sally Bowles w Cabarecie, Magenta w The Rocky Horror Show, Siostra Mary Amnezja w Nunsense, Mańka w musicalu Dyzma Wojciecha Młynarskiego i Włodzimierza Korcza. Maria Meyer pozostaje jedną z najbardziej inspirujących i cenionych osobowości polskiego teatru i sceny muzycznej, wciąż zachwycając publiczność swoją pasją i kunsztem artystycznym.
Rola Evity przyniosła jej Specjalną Złotą Maskę oraz entuzjastyczne recenzje. Krytycy doceniali jej warsztat aktorski, umiejętność śpiewu i zdolność do nadawania rolom wielowymiarowości. Jacek Sieradzki z Polityki określił tę rolę mianem kreacji życiowej, a Lucjan Kydryński nazwał ją największym atutem chorzowskiej inscenizacji musicalu. Maria Meyer współpracowała przez wiele lat z Kabaretem „Pod Egidą” Jana Pietrzaka. Wraz z tym zespołem występowała w Polsce, a także podczas tournée w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, USA i Kanadzie. Występowała na licznych międzynarodowych scenach, m.in. w Polskim Ośrodku Kultury w Londynie, podczas Chansonfest 2001 w Zagrzebiu, Międzynarodowego Festiwalu Pieśni w Lublanie czy Europejskiego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jej spektakl Ordonka. Miłość ci wszystko wybaczy cieszył się ogromnym uznaniem, podobnie jak Jestem znów. Maria Meyer śpiewa Brela. W 1998 roku artystka założyła własny teatr pod nazwą Ma Scala – Teatr Marii Meyer, który stał się przestrzenią dla jej autorskich projektów artystycznych. W ramach działalności teatru Meyer realizowała spektakle muzyczne, takie jak Ordonka. Miłość ci wszystko wybaczy, Nie żałuję. Kobieta w polskim kabarecie czy Jestem w niebie. Spektakle te były entuzjastycznie przyjmowane przez widzów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Maria Meyer zdobyła wiele prestiżowych nagród, w tym: Specjalną Złotą Maskę za rolę Evity, Nagrodę ZASP im. Leny Starke, Nagrodę Wojewody Katowickiego za wszechstronność sztuki aktorskiej, Nagrodę Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2000), „Złoty Liść Retro” na Festiwalu Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga (2004), Statuetkę „Narcyza” za wybitne osiągnięcia zawodowe (2004). Była także pierwszą laureatką Plebiscytu Publiczności na najpopularniejszą aktorkę w województwie katowickim oraz została wyróżniona przez miesięcznik Pani jako jedna z 100 kobiet, które w szczególny sposób wpłynęły na życie publiczne w Polsce w 2001 roku. Maria Meyer jest artystką o wyjątkowej wrażliwości i wszechstronności. Jej kreacje cechują się głębią emocjonalną i niezwykłą umiejętnością interpretacji piosenki aktorskiej. Krytycy podkreślają jej talent do łączenia dramatyzmu z humorem oraz zdolność do ukazania całego spektrum ludzkich emocji w swoich występach. Artystka dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi adeptami sztuki, prowadząc warsztaty interpretacji piosenki, m.in. w Pałacu Młodzieży w Katowicach oraz podczas przygotowań do Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku.