Ewa Demarczyk

Ewa Demarczyk

4 Piosenki

Ewa Maria Demarczyk, urodzona 16 stycznia 1941 roku w Krakowie, była jedną z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sceny muzycznej XX wieku. Jej kariera, trwająca ponad dekadę, łączyła w sobie muzykę, teatr i poezję, tworząc unikalny styl, który zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Demarczyk zmarła 14 sierpnia 2020 roku, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w polskiej kulturze. Ewa Demarczyk była córką rzeźbiarza Leonarda Demarczyka i krawcowej Janiny z domu Bańdo. W rodzinie artystycznej dorastała w atmosferze twórczości, co z pewnością miało wpływ na jej późniejszą karierę. W 1958 roku ukończyła VII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie, a następnie kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pianistyczne. Choć początkowo interesowała się architekturą, szybko zrozumiała, że jej prawdziwą pasją jest muzyka. Po ukończeniu szkoły muzycznej, Demarczyk podjęła studia na Akademii Muzycznej, jednak zrezygnowała po pierwszym roku, decydując się na studia aktorskie w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, które ukończyła w 1966 roku. To na studiach miała okazję nawiązać swoje pierwsze kontakty artystyczne, co otworzyło przed nią drzwi do kariery. Debiut Ewy Demarczyk miał miejsce w 1961 roku, kiedy wystąpiła w studenckim kabarecie „Cyrulik” w Krakowie. Jej wyjątkowy głos i charyzma szybko przyciągnęły uwagę, co zaowocowało zaproszeniem do kabaretu „Piwnica pod Baranami”. W 1962 roku, po rekomendacji kompozytora Zygmunta Koniecznego, dołączyła do tego kultowego miejsca, gdzie zaczęła współpracować z wieloma znakomitymi artystami. Ewa Demarczyk zdobyła ogólnopolską sławę w 1963 roku, kiedy to wystąpiła na 1. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Jej interpretacje takich utworów jak „Karuzela z madonnami”, „Czarne anioły” i „Taki pejzaż” wzbudziły entuzjazm zarówno wśród publiczności, jak i krytyków. Wyróżniając się niepowtarzalnym stylem, Demarczyk stała się symbolem poezji śpiewanej w Polsce, a jej interpretacje piosenek Koniecznego oraz tekstów znanych poetów, takich jak Miron Białoszewski, przyczyniły się do jej legendy. Duet Demarczyk i Konieczny stał się znany jako jeden z najważniejszych w polskiej muzyce, z ich współpracą kształtującą charakter „Piwnicy pod Baranami”. Ich wspólne utwory, takie jak „Karuzela z madonnami”, zyskały status klasyki, a interpretacje Demarczyk wprowadzały nową jakość do polskiej piosenki, łącząc emocje z artystycznym wyrazem. W 1964 roku Demarczyk zdobyła drugą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie za „Grande Valse Brillante”, a jej występy w paryskiej Olympii oraz na innych międzynarodowych scenach przyniosły jej międzynarodowe uznanie. Po zakończeniu współpracy z „Piwnicą pod Baranami” w 1972 roku, Demarczyk kontynuowała karierę solową. W 1974 roku wydała album w ZSRR, który odniósł ogromny sukces, sprzedając się w ponad 17 milionach egzemplarzy. Jej występy w Warszawie w 1979 roku zakończyły się nagrodą specjalną na Festiwalu Piosenki w Opolu. W 1983 roku wydała album „Live” z nagraniami recitali, które odbyły się w Teatrze Żydowskim w Warszawie, dokumentując jej niezłomną obecność na scenie mimo zmieniających się czasów i trendów muzycznych. Ewa Demarczyk była nie tylko wybitną piosenkarką, ale również artystką, która potrafiła przenieść emocje z poezji na scenę, tworząc niepowtarzalne kreacje. Jej interpretacje były głęboko osobiste, a jednocześnie uniwersalne, co sprawiło, że jej twórczość przetrwała próbę czasu. Ewa Demarczyk uznawana była za „czarnego anioła polskiej piosenki”, a jej wyjątkowa osobowość sceniczna oraz niezwykły głos na zawsze wpisały się w historię polskiej muzyki. Zmarła 14 sierpnia 2020 roku, a jej grób znajduje się na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. Mimo że opuściła nas na zawsze, jej twórczość pozostaje żywa, inspirując kolejne pokolenia artystów i miłośników muzyki. Ewa Demarczyk, poprzez swoją niepowtarzalną charyzmę, umiejętności interpretacyjne oraz głębokie zrozumienie poezji, na zawsze pozostanie w pamięci jako jedna z najwybitniejszych postaci polskiej estrady.

Ewa Demarczyk, wybitna polska wokalistka, znana przede wszystkim z wykonywania poezji śpiewanej, ma w swoim dorobku muzycznym kilka istotnych projektów, które w znaczący sposób wpłynęły na polską kulturę muzyczną. Jej dyskografia obejmuje trzy albumy studyjne, jeden album kompilacyjny, pięć singli oraz trzy pocztówki dźwiękowe. Albumy studyjne 1. Ewa Demarczyk śpiewa piosenki Zygmunta Koniecznego (1967) Debiutancki album Ewy Demarczyk, wydany 24 lutego 1967 roku przez Polskie Nagrania „Muza”, szybko zdobył uznanie i sprzedał się w nakładzie ponad 100 tysięcy egzemplarzy, co pozwoliło mu uzyskać status platynowej płyty. Z czasem osiągnął nawet status 3× platynowej płyty, przyznany przez Związek Producentów Audio-Video (ZPAV). Na albumie znalazły się m.in. kultowe utwory takie jak „Karuzela z madonnami”, „Czarne anioły” i „Taki pejzaż”, za które Demarczyk zdobyła główną nagrodę na I Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Reedycja tego albumu ukazała się w 1999 roku. 2. Ewa Demarczyk (1975) Drugi album wokalistki, po prostu zatytułowany "Ewa Demarczyk", został wydany w 1975 roku przez rosyjską wytwórnię Miełodija. Album ten ukazał się wyłącznie na terenie ZSRR i odniósł ogromny sukces, sprzedając się w nakładzie szacowanym na ponad 17 milionów egzemplarzy. Warto również wspomnieć, że w 2008 roku album doczekał się reedycji, a w 2015 roku jego ponowne wydanie miało miejsce pod tytułem "Grande Valse Brillante". 3. Live (1979) Ostatni album studyjny wokalistki, zatytułowany "Live", ukazał się 16 grudnia 1979 roku, nakładem wytwórni Wifon. Album, który pierwotnie został wydany jako podwójny longplay, również odniósł sukces, zdobywając status złotej płyty za sprzedaż ponad 100 tysięcy egzemplarzy w Polsce. "Live" jest wyjątkowy, ponieważ zawiera kompozycje śpiewane przez Demarczyk w różnych językach, takich jak polski, niemiecki, francuski, rosyjski i hiszpański. Album doczekał się kilku reedycji, które miały miejsce w latach 1982, 1985, 1997 oraz 2004. Albumy kompilacyjne Złote przeboje polskiej muzyki rozrywkowej. Ewa Demarczyk (2000) W 2000 roku na rynku pojawił się album kompilacyjny zatytułowany "Złote przeboje polskiej muzyki rozrywkowej. Ewa Demarczyk", wydany przez Andromedę. Album ten zawiera wiele znanych utworów artystki, w tym „Karuzela z madonnami”, „Garbus”, „Tomaszów”, „Grande Valse Brillante”, „Jaki śmieszny”, „Taki pejzaż”, „Wiersze Baczyńskiego”, „Pocałunki”, „Czarne anioły”, „Groszki i róże” oraz „Deszcze”. Single i pocztówki dźwiękowe Ewa Demarczyk wydała również pięć singli oraz trzy pocztówki dźwiękowe, które dodatkowo wzbogacają jej dyskografię. Choć szczegóły dotyczące tych wydawnictw nie są tak obszerne jak w przypadku albumów, stanowią one istotny element jej artystycznej kariery. Tribute Album W 2011 roku ukazał się album tribute pod tytułem "Anioły w kolorze: Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk", wydany przez Luna Music. Na płycie znalazły się interpretacje utworów Demarczyk w wykonaniu takich artystek jak Justyna Steczkowska, Maja Kleszcz oraz Kinga Preis, co stanowi hołd dla twórczości tej wybitnej artystki. Dyskografia Ewy Demarczyk pokazuje nie tylko jej artystyczny rozwój, ale także wpływ, jaki wywarła na polską muzykę i kulturę. Jej wyjątkowy styl oraz umiejętność interpretacji poezji sprawiły, że stała się jedną z najbardziej cenionych postaci w polskim świecie muzycznym.

Zobacz więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.