Szczepko i Tońko
Szczepko i Tońko – Kazimierz Wajda i Henryk Vogelfänger – to legendarni artyści, którzy w latach 30. XX wieku podbili serca Polaków, tworząc jeden z najbardziej kultowych duetów radiowych i estradowych w historii polskiej rozrywki. Ich komediowe skecze, pełne humoru i lwowskiego sznytu, na stałe wpisały się w polską kulturę, a ich twórczość pozostaje żywa w pamięci wielu pokoleń. Kazimierz Wajda (Szczepko) i Henryk Vogelfänger (Tońcio) poznali się w Lwowie w latach 30. XX wieku, gdzie zaczęli swoją karierę artystyczną. Wajda pochodził z lwowskiej dzielnicy Gródecka, natomiast Vogelfänger, którego pseudonim sceniczny Tońcio był związany z parafią św. Antoniego, urodził się w Lwowie. Oboje od najmłodszych lat związani byli z kulturą lwowską – Wajda studiował na Politechnice Lwowskiej, a Vogelfänger, pochodzący z adwokackiej rodziny, miał początkowo inne plany życiowe. Ostatecznie jednak obaj wybrali karierę aktorską, co doprowadziło ich do stworzenia niezapomnianego duetu. W 1933 roku Wajda i Vogelfänger stworzyli duet, który zyskał ogromną popularność. Ich współpraca rozpoczęła się od występów w kabarecie oraz w radiu, a ich głównym projektem była audycja „Wesoła Lwowska Fala”. Audycja ta była absolutnym fenomenem radiowym, który porwał całą Polskę. Po raz pierwszy nadano ją 23 października 1932 roku, a program od razu zdobył ogromną popularność w całym kraju. Główna atrakcja audycji to właśnie skecze i dialogi w bałaku – gwarze lwowskich przedmieść, którą Szczepko i Tońcio spopularyzowali, wprowadzając ją na antenę Polskiego Radia. Bałak, którym posługiwali się artyści, był specyficznym, pełnym humoru i żargonu językiem, który odzwierciedlał życie lwowskich mieszkańców. Jego urok polegał na połączeniu słów pochodzących z różnych języków, takich jak niemiecki, ukraiński, jidysz czy slang przestępczy. Pomimo że bałak był traktowany z pogardą przez wyższe warstwy społeczne, Szczepko i Tońcio dzięki swojej popularności przywrócili mu należną wartość, stając się jego ambasadorami. Tońcio i Szczepcio występowali w wielu programach radiowych, które szybko stały się ogromnym sukcesem, a same audycje „Wesoła Lwowska Fala” przyciągały masy słuchaczy. Ludzie w całej Polsce, niezależnie od wieku, zbierali się przy radioodbiornikach, a kawiarnie i restauracje pustoszały, by móc posłuchać tych zabawnych skeczy. Z czasem program przerodził się w prawdziwy fenomen narodowy. Poczucie humoru Szczepka i Tońcia oraz ich charakterystyczne postacie – Szczepcio, cwany, sprytny chłopak z lwowskich przedmieść, oraz Tońcio, nieco bardziej naiwnego i zabawnego – stały się częścią tożsamości kulturowej ówczesnej Polski. W 1936 roku duet zadebiutował na ekranie filmowym w obrazie „Będzie lepiej”, a ich kolejny film, „Włóczęgi” (1939), również zdobył ogromne uznanie. Oprócz kariery filmowej, Szczepko i Tońcio występowali na estradzie, dając niezapomniane koncerty i przedstawienia. Podczas II wojny światowej, kiedy Lwów znalazł się w strefie wpływów ZSRR, artyści kontynuowali swoją działalność na uchodźstwie. Występowali m.in. w Rumunii, Francji i Włoszech, gdzie tworzyli Polish Soldiers Revue, będącym wersją lwowskiej fali dla polskiej emigracji. Duet Szczepko i Tońcio zyskał również popularność dzięki licznym nagraniom płytowym, na których można było usłyszeć ich skecze, dialogi i piosenki. Ich humor i charakterystyczne podejście do życia codziennego, pełne absurdów i sytuacji komicznych, były niezwykle cenione przez słuchaczy. W ciągu swojej kariery nagrali kilkadziesiąt płyt, które do dziś stanowią cenną część polskiego dziedzictwa muzycznego i kabaretowego.
Po zakończeniu II wojny światowej, kiedy Szczepko i Tońcio zostali zmuszeni do opuszczenia Lwowa, ich kariery artystyczne nabrały nowego wymiaru. Mimo tego, że nigdy już nie osiągnęli takiej popularności jak w czasach przedwojennych, ich twórczość pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli lwowskiego humoru i kultury. Henryk Vogelfänger, znany później jako H. Baker, zmarł w 1990 roku, a Kazimierz Wajda w 1955 roku. Pomimo ich śmierci, postacie Tońcia i Szczepcia na zawsze pozostały w świadomości Polaków, a ich skecze nadal bawią kolejne pokolenia. Fenomen Szczepka i Tońcia jest zjawiskiem unikalnym w historii polskiej rozrywki. Ich twórczość była o wiele więcej niż tylko zabawą – była próbą uchwycenia esencji lwowskiego życia, z jego specyficzną atmosferą, humorem i codziennymi trudami. Choć dzisiaj wielu nie pamięta już ich nazwisk, a bałak kojarzy się głównie z przeszłością, to jednak twórczość Szczepka i Tońcia stanowi niezatarte ślady w historii polskiej kultury kabaretowej i radiowej.