Renata Przemyk
Renata Janina Przemyk, urodzona 10 lutego 1966 roku w Bielsku-Białej, to uznana polska wokalistka o charakterystycznym, wyrazistym stylu muzycznym i wyjątkowej głębi interpretacji, która wyróżnia ją na polskiej scenie muzycznej od ponad trzech dekad. Z wykształcenia jest bohemistką, a jej wyjątkowa ścieżka artystyczna oraz dorobek muzyczny sprawiły, że została członkinią Akademii Fonograficznej ZPAV. Przemyk sprzedała ponad 500 tysięcy egzemplarzy swoich płyt, co świadczy o jej popularności i wyjątkowej pozycji w polskiej muzyce. Renata Przemyk rozpoczęła karierę w 1988 roku, debiutując na 14. Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, gdzie szybko przykuła uwagę swoim talentem. Rok później, w 1989 roku, zdobyła Grand Prix oraz nagrodę dziennikarzy na tym samym festiwalu, co okazało się jej pierwszym dużym sukcesem. W tym samym roku zaśpiewała również utwór „Tortury” podczas Kabaretonu na 26. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, gdzie pokazała swój nietuzinkowy styl i artystyczną niezależność. W tym okresie była wokalistką zespołu Ya Hozna, z którym wypracowała oryginalne, często alternatywne brzmienia. W 1990 roku wystąpiła z zespołem na festiwalu sopockim, zdobywając trzecią nagrodę, a później w listopadzie 1990 rozpoczęła karierę solową. Jednym z ważniejszych momentów na jej muzycznej drodze był występ na Festiwalu w Jarocinie, gdzie Przemyk miała okazję zaprezentować swoją muzykę przed kontrkulturową publicznością, daleką od akademickich kręgów piosenki studenckiej i poezji śpiewanej, z którymi była wcześniej kojarzona. Artystka wspominała to wydarzenie jako przełomowe, które umocniło ją w jej artystycznej niezależności. W 1991 roku podczas 28. KFPP w Opolu zdobyła Nagrodę im. Karola Musioła w konkursie „Premier” za utwór „Moja moc”. Przez lata Renata Przemyk stworzyła dziesięć albumów, na których pokazała szeroki wachlarz stylistyczny – od rocka i alternatywy po akustyczne ballady. W jej dorobku muzycznym znalazł się także album zawierający muzykę do spektaklu teatralnego „Balladyna” w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie. Od 1989 roku współpracuje z Anną Saraniecką, która jest autorką tekstów do wielu jej utworów oraz menedżerką, co sprawiło, że ich współpraca trwa nieprzerwanie przez kolejne dekady. Renata Przemyk miała również okazję zaistnieć w produkcjach telewizyjnych i teatralnych. W 1993 roku wystąpiła w Teatrze Telewizji, wcielając się w rolę ducha przeszłości w przedstawieniu „Kolęda wigilijna” na podstawie opowieści Karola Dickensa, reżyserowanym przez Roberta Glińskiego. W 2003 roku wydała składankę swoich największych przebojów, do której dołączyła premierowy utwór „Kochana”, nagrany w duecie z Kasią Nosowską, co spotkało się z entuzjazmem fanów i stało się jednym z ważniejszych momentów w jej karierze. Renata Przemyk rozszerzyła swoje artystyczne spektrum, tworząc w 2008 roku projekt Acoustic Trio, który pozwolił jej na eksperymenty z akustycznymi, bardziej intymnymi aranżacjami swoich utworów. Tego samego roku zadebiutowała na deskach teatru w Chorzowie, grając Hortensję w spektaklu „Terapia Jonasza” w reżyserii Jacka Bończyka. Rok później pojawiła się w krakowskim Teatrze „Bagatela” w roli Meksykanki – alegorii śmierci – w spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” w reżyserii Dariusza Starczewskiego. Skomponowała również muzykę do utworów w przedstawieniu „Odjazd” autorstwa Freda Apke, co dowodzi jej wszechstronności i umiejętności adaptacji w różnych formach sztuki.
Jej kariera na przestrzeni lat była pełna sukcesów, a jednym z kolejnych wyjątkowych występów był udział w koncercie „Kowalska/Ciechowski i goście” podczas 48. KFPP w Opolu w 2011 roku, gdzie wykonała utwór „Raz na milion lat” jako hołd dla polskiej sceny muzycznej. Prywatnie Renata Przemyk jest mamą adoptowanej córki Klary, którą przyjęła do rodziny, gdy dziewczynka miała zaledwie dwa miesiące. Renata Przemyk rozszerzyła swoje artystyczne spektrum, tworząc w 2008 roku projekt Acoustic Trio, który pozwolił jej na eksperymenty z akustycznymi, bardziej intymnymi aranżacjami swoich utworów. Tego samego roku zadebiutowała na deskach teatru w Chorzowie, grając Hortensję w spektaklu „Terapia Jonasza” w reżyserii Jacka Bończyka. Rok później pojawiła się w krakowskim Teatrze „Bagatela” w roli Meksykanki – alegorii śmierci – w spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” w reżyserii Dariusza Starczewskiego. Skomponowała również muzykę do utworów w przedstawieniu „Odjazd” autorstwa Freda Apke, co dowodzi jej wszechstronności i umiejętności adaptacji w różnych formach sztuki. Jej kariera na przestrzeni lat była pełna sukcesów, a jednym z kolejnych wyjątkowych występów był udział w koncercie „Kowalska/Ciechowski i goście” podczas 48. KFPP w Opolu w 2011 roku, gdzie wykonała utwór „Raz na milion lat” jako hołd dla polskiej sceny muzycznej. Prywatnie Renata Przemyk jest mamą adoptowanej córki Klary, którą przyjęła do rodziny, gdy dziewczynka miała zaledwie dwa miesiące.