Mira Zimińska Sygietyńska
Mira Zimińska-Sygietyńska, właściwie Maria Burzyńska (a dokładniej Marianna Magdalena Zimińska-Sygietyńska), urodziła się 22 lutego 1901 roku w Płocku. Jednak sama artystka często podawała jako swój rok urodzenia 1895, co pozostaje kwestią dyskusyjną w biograficznych zapisach. Była córką Jakuba Burzyńskiego, który wraz z żoną pracował w płockim teatrze – matka była bileterką i bufetową, a ojciec dekoratorem i maszynistą teatralnym. Od dzieciństwa Mira była oswojona z teatralnym życiem, a jej debiut sceniczny miał miejsce, gdy miała zaledwie siedem lat, w przedstawieniu Ich czworo Gabrieli Zapolskiej. Od tamtej pory teatr stał się jej życiową pasją. Jako młoda dziewczyna, Zimińska zaczęła występować w warszawskich kabaretach, zdobywając uznanie i popularność wśród inteligencji. W 1919 roku przeniosła się do Warszawy, gdzie jej talent zauważyli właściciele kabaretu Qui Pro Quo, który stał się jednym z najważniejszych miejsc na scenie kabaretowej międzywojennej Polski. W kolejnych latach jej występy w takich teatrach i kabaretach jak Morskie Oko, Cyrulik Warszawski czy Ali Baba przyniosły jej rozgłos i uczyniły ulubienicą warszawskiej publiczności. Mira była nie tylko aktorką, ale i konferansjerką, w pełni wykorzystując swój charyzmatyczny wdzięk i dowcip, dzięki czemu jej występy gromadziły rzesze fanów. W latach 1928–1938 oraz po wojnie w latach 1946–1948 grała także na deskach Teatru Polskiego, Ateneum oraz Teatru Kameralnego w Warszawie, gdzie podziwiano ją za umiejętności aktorskie zarówno w rolach dramatycznych, jak i komediowych. W 1929 roku, debiutując na deskach Teatru Polskiego, udowodniła swój niezwykły talent dramatyczny, czym zdobyła uznanie krytyków i publiczności. Równolegle rozwijała karierę filmową – zagrała w filmach epoki kina niemego, a także w produkcjach dźwiękowych, takich jak Ada to nie wypada i Manewry miłosne. W czasie II wojny światowej Zimińska-Sygietyńska była członkinią Armii Krajowej, a jej działalność artystyczna przybrała formę oporu wobec okupanta. Pisała antyhitlerowskie teksty piosenek dla ulicznych gazeciarzy, a w 1942 roku została aresztowana przez Niemców i osadzona na Pawiaku. Dzięki staraniom swojego przyszłego męża Tadeusza Sygietyńskiego oraz Adolfa Dymszy udało się ją uwolnić. Podczas powstania warszawskiego pełniła rolę pielęgniarki, a także występowała w Teatrze Frontowym Armii Krajowej. Po upadku powstania trafiła do obozu w Pruszkowie, a następnie do Tarczyna, skąd po wojnie wróciła do Warszawy. W 1948 roku, wspólnie z Tadeuszem Sygietyńskim, założyła Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” – zespół, który wkrótce stał się symbolem polskiej kultury ludowej na arenie międzynarodowej. Po śmierci Sygietyńskiego w 1955 roku, Mira przejęła kierownictwo artystyczne „Mazowsza”, a w 1957 roku została jego dyrektorką, kierując zespołem aż do śmierci. Dzięki jej zaangażowaniu „Mazowsze” zdobyło międzynarodową sławę, reprezentując polski folklor i tradycję na całym świecie. W 1978 roku założyła również Dziecięcy Zespół Pieśni i Tańca „Varsovia” – znany jako „Małe Mazowsze”.
W życiu prywatnym Mira Zimińska-Sygietyńska była dwukrotnie zamężna. Jej pierwszym mężem był Jan Grzegorz Zimiński, nauczyciel muzyki. Ich małżeństwo zakończyło się separacją w 1920 roku, a formalny rozwód nastąpił dopiero w 1953 roku. W 1954 roku poślubiła Tadeusza Sygietyńskiego, swojego wieloletniego przyjaciela i współtwórcę „Mazowsza”. Była związana z wieloma intelektualistami i artystami swojej epoki, przyjaźniła się z Jerzym Stempowskim i skamandrytami. Tadeusz Boy-Żeleński był jednym z jej wielbicieli, a Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy, namalował jej akt. Autorka wspomnień Nie żyłam samotnie oraz Druga miłość mego życia, pozostawiła po sobie literackie świadectwo swoich bogatych doświadczeń życiowych. Za swoje zasługi została uhonorowana Orderem Orła Białego. Zmarła 26 stycznia 1997 roku w Warszawie i została pochowana wraz z mężem w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Mira Zimińska-Sygietyńska pozostaje jedną z najważniejszych postaci polskiej kultury, której działalność miała ogromny wpływ na rozwój teatru, filmu i sztuki ludowej w Polsce.