Hymn Polski
Hymn to uroczysta, podniosła pieśń pochwalna, której forma i treść wyrażają hołd lub uwielbienie dla bóstwa, ważnej osoby, idei, ojczyzny, wydarzenia czy wspólnoty. Nazwa gatunku pochodzi od greckiego słowa hýmnos, oznaczającego pieśń pochwalną. Charakterystyczną cechą hymnu jest jego podniosły ton i często apostroficzna forma wypowiedzi, czyli bezpośrednie zwracanie się do adresata, np. Boga, narodu czy abstrakcyjnej idei. Z biegiem czasu hymn zyskał różnorodne funkcje i formy. Choć pierwotnie miał charakter religijny, współcześnie jest często utożsamiany z pieśnią patriotyczną, w tym hymnami narodowymi, które pełnią rolę oficjalnych symboli państwowych. Gatunek ten bywa różnorodny – istnieją hymny religijne, państwowe, wojskowe, koronacyjne, akademickie, a także hymny o mniej formalnym charakterze, którym dana społeczność przypisała szczególną rolę. Przykładem może być hymn Europy, Oda do radości z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Utwór ten, choć nie spełnia wszystkich tradycyjnych wymogów formalnych hymnu, stał się symbolem jedności kontynentu. Hymn jako gatunek wywodzi się z tradycji kultur starożytnych, zwłaszcza basenu Morza Śródziemnego. W kulturze greckiej pieśni hymniczne były dedykowane bogom i herosom, a ich celem było wyrażenie czci oraz wdzięczności. Hymny tego typu pojawiały się również w literaturze starożytnego Bliskiego Wschodu i miały charakter liryczny. W kręgu kultury europejskiej hymn na stałe wszedł do kanonu literackiego i muzycznego wraz z rozwojem chrześcijaństwa, które zaadaptowało ten gatunek, wzorując się na tekstach biblijnych, takich jak psalmy w Starym Testamencie czy hymny zawarte w Nowym Testamencie. Chrześcijaństwo nadało hymnowi wyraźnie religijny charakter, co widoczne było zwłaszcza w średniowiecznej twórczości. W tym okresie hymny często miały formę liturgiczną i były śpiewane podczas nabożeństw.
W renesansowej Anglii wykształciła się specyficzna odmiana hymnu – anthem, czyli anglikański utwór chóralny. W tym samym czasie protestantyzm wprowadził rozbudowane hymny religijne, z których pierwszym był utwór Marcina Lutra. W polskiej tradycji hymnicznej szczególne miejsce zajmują utwory, które łączą elementy religijne z patriotycznymi. Przykładami są Bogurodzica – jednocześnie pieśń religijna i żołnierska, oraz Boże, coś Polskę, łącząca modlitwę z miłością do ojczyzny. Pierwszym królewskim hymnem polskim była pieśń Gaude Mater Polonia, skomponowana przez Wincentego z Kielc. W literaturze nowożytnej hymn znalazł swoje miejsce jako wyraz idei narodowych i patriotycznych, co potwierdzają takie utwory jak Hymn do miłości Ojczyzny Ignacego Krasickiego czy Czego chcesz od nas, Panie? Jana Kochanowskiego. Współcześnie hymn pozostaje ważnym narzędziem wyrażania tożsamości wspólnotowej i narodowej. Często stanowi oficjalny symbol państwowy, jak hymny narodowe, lub pełni funkcję ceremonialną, np. hymny akademickie czy koronacyjne. Niekiedy jego funkcję przejmują utwory muzyczne, które zyskały taką rolę przez akceptację społeczną, niezależnie od formy literackiej. Hymn, jako gatunek, łączy w sobie podniosłość i uniwersalność, stanowiąc wyraz najważniejszych wartości i ideałów społeczności, w której powstaje. "Bogurodzica" to najstarsza polska pieśń religijna i pierwsza, która zyskała status hymnu narodowego. Nie jest jednolitym utworem, lecz składa się z różnych części, powstających w różnych epokach. Dwie najstarsze zwrotki, pochodzące z przełomu XIII i XIV wieku, przetrwały w odpisach datowanych na XV wiek. Ich wyjątkowość językowa, m.in. archaiczna forma „dziela” (znacząca „dla”), oraz kunsztowna konstrukcja wiersza świadczą o starożytnym pochodzeniu pieśni. Autorem "Bogurodzicy" pozostaje anonimowy twórca. Historyczne spekulacje przypisujące jej autorstwo św. Wojciechowi są nieuzasadnione, ponieważ święty żył w czasach, gdy w kościołach używano jedynie łaciny, a on sam sprzeciwiał się wprowadzaniu języka ludowego w liturgii. Pierwotna forma pieśni to modlitwa skierowana do Matki Boskiej i Chrystusa. Choć różnice adresatów modlitwy skłaniały niektórych badaczy do teorii o oddzielnych utworach, podobieństwa wersyfikacyjne sugerują, że była to jedna pieśń. "Bogurodzica" zyskała znaczenie hymniczne jako modlitwa rycerska, śpiewana przed bitwami, m.in. pod Grunwaldem w 1410 roku. W XV i XVI wieku do pierwotnych dwóch zwrotek dodano kolejne, tworząc nowe warianty pieśni, m.in. pieśń wielkanocną (zwrotki 3-9) i pasyjną (zwrotki 10-14). Z czasem pojawiły się też luźne zwrotki poświęcone świętym czy modlitwy za władców. W najobszerniejszym znanym rękopisie z XVI wieku znajdziemy aż 23 zwrotki, a w różnych odpisach zachowało się ich 24. "Bogurodzica" jest dziełem wyjątkowym w polskiej kulturze, nie tylko jako pieśń religijna, ale także jako pierwszy wyraz wspólnoty narodowej, który zyskał wymiar symboliczny. Jej treść i forma stanowiły inspirację dla późniejszych pieśni patriotycznych. Mazurek Dąbrowskiego – hymn państwowy Polski! "Mazurek Dąbrowskiego", pierwotnie znany jako "Pieśń Legionów Polskich we Włoszech", powstał w lipcu 1797 roku w Reggio nell’Emilia we Włoszech. Słowa napisał Józef Wybicki, a melodia oparta jest na ludowym mazurze, choć jej autor pozostaje nieznany. Utwór szybko zyskał popularność wśród polskich legionistów walczących u boku Napoleona i stał się symbolem dążeń niepodległościowych. Geneza pieśni Inspiracją do napisania "Mazurka Dąbrowskiego" była atmosfera entuzjazmu i patriotycznego uniesienia wśród polskich żołnierzy. Wybicki, wzruszony widokiem polskich sztandarów i mundurów, stworzył tekst wyrażający nadzieję na odzyskanie niepodległości. Pieśń śpiewano już podczas uroczystości legionowych, a według tradycji, pierwsze publiczne wykonanie mogło mieć miejsce podczas defilady 20 lipca 1797 roku. Popularność i znaczenie "Mazurek Dąbrowskiego" szybko przekroczył granice legionów. Już w 1798 roku znany był we wszystkich trzech zaborach, a w 1799 opublikowano jego tekst w „Dekadzie Legionowej”. Śpiewano go podczas powstań narodowych, w czasie Wielkiej Emigracji i w kolejnych wojnach. Był tłumaczony na wiele języków, a jego melodia i tekst inspirowały twórców muzyki i literatury. Karol Kurpiński stworzył fugę na jego temat, a Richard Wagner wykorzystał melodię w uwerturze "Polonia". Podczas zaborów i wojen "Mazurek" symbolizował niezłomność polskiego ducha. W różnych okresach zmieniano refren, dopasowując go do aktualnych bohaterów narodowych, jak Piłsudski czy Sikorski. Oficjalny hymn państwowy "Mazurek Dąbrowskiego" został oficjalnym hymnem Polski 26 lutego 1927 roku. Jego tekst i melodia oddają nie tylko patriotyczny zapał, ale i uniwersalne przesłanie nadziei i wiary w odrodzenie narodu. Oba hymny, "Bogurodzica" i "Mazurek Dąbrowskiego", są głęboko zakorzenione w polskiej historii i kulturze. "Bogurodzica" to świadectwo średniowiecznego duchowego dziedzictwa, wyrażająca religijną tożsamość narodu. Z kolei "Mazurek Dąbrowskiego" to hymn nadziei i niepodległości, będący muzycznym symbolem walki o wolność. Razem ukazują ewolucję polskiego ducha narodowego, od średniowiecznej pobożności po nowożytny patriotyzm.