Śpiew, a intelekt dziecka
Piosenki, podobnie jak wierszyki i bajki, rozwijają wyobraźnię dziecka. Są bardzo dobrym narzędziem w ćwiczeniu pamięci, a do tego przyjemnym i bardzo łatwo akceptowalnym przez dzieci. Praktycznie każde dziecko na pewnym etapie swego życia lubi śpiewać a nauka tekstu nie jest wtedy męczącym recytowaniem linijek, tylko łatwo dobranym potokiem słów, który układa się w całość pod wpływem melodii.
Rozważając rozwój fizyczny dzieci zauważalne jest, że pod wpływem śpiewu rozwijają się i usprawniają układy oddechowy, krążenia, trawienny i nerwowy, co ma dalsze konsekwencje w mechanizmach funkcji życiowych związanych z muskulaturą ciała. Dzieci, zwykle w sposób naturalny, łączą śpiew z ruchem podkreślając rytm zawarty w piosence. Skłonność ta, dobrze wykorzystana przez mądrego rodzica czy wychowawcę, prowadzi do usprawnienia ciała i kształtowania prawidłowej postawy. Poprzez śpiew i poprzedzające go ćwiczenia mowy, dziecko w atrakcyjny sposób doskonali technikę operowania oddechem i głosem. Ćwiczy dykcję, modulację, interpretację.
Muzyka zachęca dziecko do uzewnętrzniania: cech swojej osobowości, potrzeb, pragnień, oczekiwań, odczuć, wyobrażeń, myśli, nastawień, skojarzeń i samopoczucia. Dzięki muzyce można kształtować pożądane u dzieci cechy charakteru, takie jak optymizm, kreatywność jak i wiarę w swoje siły i umiejętności. Dlatego kładziemy nacisk na ten rozwój i produkujemy jak najwięcej piosenek dla małych pociech. Są one dostępne w zestawach fizycznych jak również na stronie do śpiewania on linie. Wiele małych pociech może kształcić swoje umiejętności wokalne u nas pod okiem zawodowych, profesjonalnych instruktorów. Na koniec możemy dokonać nagrań studyjnych pociech, które biorą udział w naszych zajęciach.
Wspólne śpiewanie czy tańczenie intensywnie scala grupę, wpływając na właściwe interakcje społeczne, a odpowiednio dobrana muzyka może działać wyciszająco i uspokajająco, albo pobudzająco do działania np. tańca. Muzyką możemy rozwijać również funkcje poznawcze, takie jak spostrzeganie, a odpowiednio dobrane zadania muzyczne mogą służyć intensywnemu kształceniu uwagi, rozwijaniu pamięci i sprawności operacji myślowych.
Piosenki dla dzieci mają zatem szeroko rozumiany pozytywny wpływ na ich rozwój. Dlatego też odpowiedni ich dobór z całą pewnością pomoże w rozwinięciu i przybliżeniu dzieciom danego problemu czy zagadnienia, a nawet będzie świetną propozycją rozpoczęcia rozważań na konkretny temat. Potencjał wychowawczo-dydaktyczny muzyki jest więc ogromny. Jednak tylko właściwie wykorzystywany, może przynieść dzieciom wiele korzyści.
Uszczegóławiając zatem wpływ muzyki na rozwój dziecka możemy stwierdzić iż:
• rozwija: wyobraźnię, pamięć, spostrzegawczość, myślenie;
• kształtuje: poczucie rytmu, estetykę, postawy społeczne, koordynację wzrokowo – ruchową, koordynację słuchowo – ruchową;
• uczy: życzliwości, współpracy, odpowiedzialności;
• a także: usprawnia orientację przestrzenną, odpręża, relaksuje.